هنر فیلم بلاگ اسکای

هنز فیلم در موضوع نقد بررسی فیلم داخلی و خارجی فعالیت دارد

هنر فیلم بلاگ اسکای

هنز فیلم در موضوع نقد بررسی فیلم داخلی و خارجی فعالیت دارد

چگونه فیلم «پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا را از مشکلات مالی نجات داد؟

فرانسیس فورد کاپولا فیلمساز بزرگی است. او یکی از مهم ترین کارگردانان جهان است که با آثار درخشانش شایسته اعتبار سینماست. این فیلمساز از تریلری مانند «گفتگو» گرفته تا فیلم حماسی مهمش درباره جنگ ویتنام «اکنون آخرالزمان»، همیشه مخاطبانش را شگفت زده کرده و آنها را به فکر واداشته است. اما منصفانه است که بگوییم پدرخوانده مهمترین، شناخته شده ترین و بهترین اثر اوست. کاپولا و پارامونت پیکچرز پدرخوانده را در سال 1972 بر اساس رمانی به همین نام نوشته ماریو پوزو ساختند. آنها موفق شدند بازیگران برجسته ای مانند مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال و دایان کیتون را گرد هم بیاورند تا زندگی خانواده جنایتکار آمریکایی-ایتالیایی کورلئونه بین سال های 1945 و 1955 را به تصویر بکشند. کمتر تماشاگری وجود دارد که این فیلم را ندیده باشد. سه گانه "پدرخوانده"; این مجموعه یکی از ماندگارترین آثار تاریخ سینما و جای ثابتی در لیست بهترین فیلم هاست.  محبوبیت و موفقیت «پدرخوانده» به حدی رسید که دو سال بعد فرانسیس فورد کاپولا تصمیم گرفت بار دیگر به این داستان بازگردد. در پایان قسمت اول، مایکل کورلئونه، کوچکترین فرزند خانواده، پس از کشته شدن برادر بزرگترش سانی (جیمز کان) به ناچار وارث امپراتوری پدرش شد و اکنون زمان آن رسیده بود که شاهد به قدرت رسیدن مایکل باشیم. در همین حال، قسمت دوم پدرخوانده به گذشته نگاه می کند و به ما نشان می دهد که چگونه ویتو کورلئونه برای اولین بار از زادگاهش سیسیل به ایالات متحده آمد و امپراتوری بزرگ خانواده کورلئونه را ساخت. قسمت دوم هم مثل قسمت اول درخشان بود و قدرت بازیگری آل پاچینو را بیش از پیش به دنیا و سینما ثابت کرد. البته «پدر خوانده» قسمت سومی هم دارد که در سال 90 اکران شد و مثل دو قسمت اول قوی و درخشان نبود. با این حال، این بخشی از سه گانه درخشان "پدرخوانده" است و پایان خانواده کورلئونه را نشان می دهد.


فرانسیس فورد کاپولا علاقه ای به ساخت «پدرخوانده» نداشت، اما به دلیل مشکلات مالی، پیشنهاد ساخت آن را با پیشنهاد نه چندان خوب پارامونت پذیرفت.


«پدرخوانده» نه تنها نام کاپولا را به عنوان یک فیلمساز بزرگ در صحنه جهانی قرار داد، بلکه ظاهراً او را از مشکلات مالی نجات داد. او یک بار در مصاحبه با DGA توضیح داد که چگونه "پدرخوانده" او را از تباهی مالی نجات داد. در دهه 1960، کاپولا چهار فیلم بلند را کارگردانی کرد، از جمله مردم باران در سال 1969، محصول شرکت فیلمسازی خود کارگردان، American Zoetrope، که کاپولا گفت که قرار بود یک شرکت مستقل باشد. با این حال، زمانی که دهه 1970 فرا رسید، زئوتروپ با مشکل مواجه شد. خوشبختانه، در همان زمان، کاپولا با پارامونت با یک پیشنهاد پروژه جدید تماس گرفت. پروژه ای که قرار بود مسیر حرفه ای او را برای همیشه تغییر دهد. در مصاحبه ای با DGA، کاپولا روند ساخت The Godfather را توضیح داد: «Paramount حقوق کتابی به نام The Godfather را داشت که در حال محبوب شدن بود و آنها فکر می کردند که می خواهند یک کارگردان ایتالیایی-آمریکایی آن را به فیلم تبدیل کند. استخدام کنید تا به فیلم اصالت و اعتبار بدهد. یک کارگردان جوان هم می خواستند تا راحت تر از کنارش بگذرند و با پول کمتر فیلم بسازند.»


14 بهترین صحنه از فیلم های فرانسیس فورد کاپولا

کاپولا رمان پوزو را خواند و احساس کرد که "لوسی" است و علاقه ای به تبدیل آن به یک اقتباس سینمایی نداشت. با این حال، جورج لوکاس که در طول ساخت موزیکال Finian's Rainbow در سال 1968 با کاپولا دوست شد و بعداً Zoetrope را با کاپولا تأسیس کرد، به فیلمساز همکار خود هشدار داد که اگر وضعیت به همین ترتیب باشد، zoetrope سوار خواهد شد. بنابراین فرانسیس فورد کاپولا با اکراه پیشنهاد پارامونت برای نجات شرکتش را پذیرفت، حتی اگر فکر می کرد که این معامله خوبی نبود. کاپولا گفت: "این معامله خوبی نبود. آنها دو پیشنهاد به من دادند، یکی پول بسیار کم به علاوه ده درصد فروش فیلم، دیگری کمی بیشتر بود اما فقط شش درصد از فیلم." زمان، کاپولا دو فرزند داشت و بدهکار بود، بنابراین او پیش پرداخت تنها شش درصد از فروش فیلم را پذیرفت، که خوشبختانه "پول زیادی" به دست آمد.


پس از اتمام، The Godfather به پرفروش‌ترین فیلم ساخته شده (حداقل برای مدتی) تبدیل شد و بیش از 250 میلیون دلار در گیشه فروخت. علاوه بر این، آثار کاپولا با استقبال گسترده منتقدان مواجه شد و این فیلمساز را به عنوان استعداد مهم نسل خود به جهان و سینما معرفی کرد. بنابراین، نه تنها پدرخوانده یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده است، بلکه به فیلمی بسیار مهم در تضمین آینده خانواده کاپولا و شرکت تولید فیلم آن، زئوتروپ تبدیل شد. و با توجه به اینکه کاپولا از ابتدا نمی خواست این فیلم را بسازد، این یک دستاورد خارق العاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد